Om färdig mat
Vi äter allt mer av färdig och halvfärdig mat och den blir mer och mer sötad eftersom sött säljer. Människan har i alla tider prioriterat det söta eftersom det ger snabb energi. Historiskt sett har det inte varit något problem eftersom det inte har funnits socker i någon större mängd. Fram till för ett par hundra år sedan var honung den i stort sett enda tillgången på koncentrerat socker i en stor del av världen.
Om utnyttjandet av vår svaghet
Vår svaghet för det söta är producenterna av våra livsmedel mycket väl medvetna om och drar nytta av vilket leder till att mer och mer av det vi äter blir allt sötare. Det börjar till och med bli svårt att hitta råvaror som inte innehåller tillsatt socker eller andra sötningsmedel. Man sötar biff och kyckling med motivering att det är smakförhöjande. Mejeriprodukter som youghurt , filmjölk och annat smaksätts och blir allt sötare. Tillverkare och marknadsförare gör sitt bästa för att framställa produkterna om inte som nyttiga så i varje fall harmlösa för hälsan.
Om innehållsförteckningar
Det är lätt att bli förvirrad av innehållsförteckningar och reklam som framställer produkter som sockerfria då sockret i stället ersatts av andra sötningsmedel som har i stort sett samma effekt på kroppen som socker. Att redovisa innehållet i varorna med allt mindre text och att använda sötningsmedel som inte är kända av konsumenten blir allt vanligare i takt med att förståelsen för riskerna med socker ökar och konsumenterna blir allt mer observanta på mängden socker i produkterna.
Om läskedrycker
Socker och andra sötningsmedel som är lösta i vatten och som ingår i läskedrycker ,energidrycker och andra sötade drycker är det som tas upp snabbast i blodet. Dricker man dessa på fastande mage så belastar det de insulinproducerande cellerna maximalt och påskyndar deras utmattning. Det finns ett klart samband mellan konsumtionen av sötade drycker och utvecklingen fetma och diabetes. Det borde vara ett krav att sötade drycker förses med liknande varningstext som man har på tobaksvaror. Sannolikt kommer man i England att införa en särskild skatt på socker i läskedrycker.
