Om målsättning för mötet mellan patient och läkare
För att mötet mellan patient och läkare skall vara meningsfullt måste det över tid bidra till en bättre livskvalité för patienten. En av förutsättningarna för att det gemensamma arbetet skall vara konstruktivt är en förtroendefull relation mellan patient och läkare. Positiva resultat av samarbetet genererar den energi som är förutsättningen för att arbetet skall upplevas meningsfullt och fortsättas. Att få uppleva en sådan positiv utveckling tillsammans med en patient är för mig den starkaste drivfjädern till att fortsätta mitt arbete som läkare. Den drivfjädern är starkare än den ekonomiska ersättningen
Om kontinuitetens betydelse för relationen mellan patient och läkare
Kontinuitet i kontakten är en förutsättning för att en förtroendefull relation skall ha möjlighet att utvecklas. Kontinuiteten leder till att man lär känna varandra allt bättre och ger relationen möjlighet att utvecklas så att den med tiden blir allt mer originell och spännande. Ju längre tiden går desto färre patienter tycker jag att jag möter i min mottagning och i stället allt fler som jag räknar som mina vänner. Våra möten har ett lika stort värde för mig som det har för mina patienter och det är grunden för en utveckling mot allt bättre behandlingsresultat. De erfarenheter mina patienter och jag själv gör i vår strävan att få kontroll över vår sockerbalans visar vilka vägar som är framkomliga i arbetet för att nå en bättre sockerbalans och gäller förhoppningsvis inte bara för oss. Mitt arbete består mycket av att förmedla dessa erfarenheter till andra patienter. Ju svårare vägen mot målet är för en patient desto mer lärorik är vägen för mig.
Om betydelsen av att själv kunna styra sitt arbete
I mitt arbete som privatpraktiserande allmänläkare är jag ansluten till den nationella taxan och min ersättning beräknas utifrån det antal patientbesök jag har. Jag har stor frihet att bestämma hur jag vill lägga upp mitt arbete och det är min relation till patienterna som i mycket avgör hur jag arbetar. Till skillnad från många andra kollegor har jag aldrig av behövt ta hänsyn till kostnaderna för undersökning eller behandlingen av en patient utan alltid kunnat välja den utredning och behandling som jag ansett vara till störst nytta för patienten. Patientens bästa måste alltid vara den övergripande målsättningen för läkarens arbete och det måste alltid vara möjligt för läkaren att arbeta med den målsättningen. Denna målsättning är också en förutsättning för en förtroendefull relation mellan läkare och patient.
Om förutsättningar för en fungerande primärvård
Sjukvården måste utvecklas så att läkarna får tillbaka möjligheten att känna glädje och stolthet över sitt arbete. Detta blir möjligt genom att ge dem inflytande över sitt arbete och makten att själva bestämma hur de vill utforma detta arbete. De måste ha möjlighet att ägna sin tid åt kontakten med patienterna och ha möjlighet till kontinuitet i detta arbete. Rapporter för kvalitetssäkring av läkares arbete är meningslösa om inte läkarna har sådana arbetsförhållanden att de har möjlighet att utföra ett kvalitativt arbete. Läkarna själva har i de flesta fall störst insikt om vad som krävs för att de skall ha möjlighet att utföra ett arbete med god kvalité. Administratörer har idag alltför ofta ett större inflytande över läkarnas arbete än vad läkarna själva har. Man behöver inte vara läkare för att inse det felaktiga i denna ordning.
Om ny struktur av primärvården
Låt de läkare som så önskar få möjlighet att etablera en praktik med anslutning till nationella taxan och arbeta på ett liknande sätt som jag med en egen mottagning eller i mindre enheter med 2-3 läkare i varje enhet. Dessa små enheter kan utgöra celler i den nya primärvårdskroppen och med hjälp av datorerna länkas samman i nätverk som sammanförs i grupper. En grupp kan bestå av 15-20 läkare som samarbetar kring enheter som laboratorium , akutmottagning och andra enheter som förutsätter ett större antal läkare. Den nya ledstjärnan för primärvården skall vara att leverera ett arbete med så hög kvalité som möjligt och samhället skall betala för att stimulera en sådan utveckling. Läkarna kan få en basersättning enligt samma mönster som taxan för privatpraktiserande allmänläkare har idag. Dessutom en bonus som är kvalitetsrelaterad och baserad på uppnådda resultat i förhållande till de definierade behandlingsmålen för riskfaktorer för kardiovaskulär sjukdom.
Om förändring av NDR till NRKVR
NDR registrerar riskfaktorerna för hjärt och kärlsjukdomar men bara för patienter med diagnosen Diabetes Mellitus. NDR kan ges en ny och vidgad inriktning till att omfatta registrering av samtliga patienter med en eller flera kardiovaskulära riskfaktorer. Dessa rapporteringar kan med hjälp av t.ex Med Rave göras med automatik till det centrala registret vid journalföring av varje läkarbesök. Registret kan kallas Nationella Registret för KardioVaskulära Riskfaktorer NRKVR i stället för NDR. I registret definieras de målvärden för riskfaktorerna som gäller för varje individ med utgångspunkt från individens totala riskprofil och läkarens uppgift är att arbeta så att individens målvärden nås i så hög grad som möjligt. Det skall vara varje läkares ansvar att rapportera varje patient med en eller flera kardiovaskulära riskfaktorer till det centrala registret vid varje patientbesök. En läkare som presterar behandlingsresultat sämre eller lika med genomsnittsnivån av rapporterande läkare får en basersättningen och inget mer. Läkare som presterar bättre behandlingsresultat än genomsnittet får en bonus som relateras till den besparing som arbetet med högre kvalité inneburit i form av lägre sjukvårdskostnader för samhället. En del av denna besparing skall gå tillbaka till läkaren.
Om hyrläkare
Hyrläkare är sannolikt den mest kostnadskrävande form av primärvård som någonsin förekommit i Sverige både sett till läkarkostnaden per timme och vad man får för pengarna. Kvalitet förutsätter kontinuitet och det saknas helt med hyrläkarsystemet. Om trenden med allt färre fast anställda läkare i primärvården och allt fler hyrläkare i deras ställe skall kunna ändras måste den ekonomiska ersättningen för ett arbete med kvalité premieras. Ersättningen måste vara betydlig högre till läkare som ägnar sig åt ett kvalitativt arbete med fast anställning än när man arbetar som hyrläkare.
Om utvecklingsperspektiv
Det nya systemet möjliggör att läkare kan känna en allt större glädje i sitt arbete genom förbättrade behandlingsresultat och förbättrade relationer till sina patienter. Den ekonomiska bonusen för ett arbete med högre kvalité kommer att öka attraktionen i arbetet ytterligare. Den genomsnittliga kvalitén i primärvården kommer att höjas. Det kommer att skapa helt nya möjligheter att följa utvecklingen av riskfaktorerna för kardiovaskulär sjukdom och sätta in åtgärder där de behövs som mest för att minska dessa risker. De läkare som når de bästa resultaten kommer att identifieras och dessa läkare kan ges en vägledande roll i utvecklingen. Läkarna med sämst resultat kommer att identifieras och bör ges stöd och vägledning för att förbättra sina resultat. Det finns ingen mer rationell och kostnadsbesparande målsättning för sjukvården än en strävan mot och premiering av kvalitét i sjukvårdsarbetet. Det förutsätter kontinuitet i relationen mellan patient och läkare. En utveckling mot allt bättre vårdkvalité i primärvården innebär med tiden lägre kostnader för såväl primärvård som slutenvård. Men framför allt handlar detta om möjlighet till förbättrad hälsa och livskvalitet för patienterna vilket naturligtvis är den största vinsten med förändringen. Människor som är friska och trivs med sina liv är mycket billigare för samhället än de som har en försämrad livskvalité på grund av sjukdom.
